Roberts ledare: Rimliga krav på arbetsledarna spar pengar

Roberts ledare: Rimliga krav på arbetsledarna spar pengar

Arbetsledarrollen hos våra kunder har förändrats och försämrats senaste åren.
Kvalitén på arbetet, kunskapen och planeringen har gått åt fel håll.
Det leder till sämre kvalité på att genomföra arbeten, samtidigt som projekten blir onödigt dyra.
Den här utvecklingen är den stora snackisen inom branschen och nu är det viktigt att Trafikverket tar sitt ansvar.

Låt mig förklara vad det handlar om.
När vi hyr ut medarbetare till våra kunder tar de också över arbetsledaransvaret. Då märker vi att det numera ställs helt andra kunskapskrav på arbetsledarna jämfört med tidigare. Det är alltifrån IT, planeringssystem och språk vilket leder till att mycket faller undan i det grundläggande arbetet som tidigare varit självklart.
Den stackars arbetsledaren måste sköta allt arbete på kontoret samt personalfrågor och lönesamtal. Dessutom förväntas arbetsledaren vara ute på fältet och se till att det praktiska arbetet blir korrekt utfört.

Orimlig press

Då ser man ofta att vissa arbetsledare är mer kunniga på det praktiska arbetet jämfört med det administrativa arbetet medan andra arbetsledare är bättre på kontorsarbete än att vara ute på fältet.
Resultatet av denna orimliga press på arbetsledarna är medarbetare som inte fått rätt förutsättningar att göra ett bra arbete genom att de exempelvis lämnar ut felaktiga blanketter eller felaktigt levererat material.
Vi ser alltför ofta att resultaten blir inställda skift och medarbetare som inte kan utföra sina arbeten på grund av felaktiga materialleveranser.
Jag blir orolig för säkerheten och att projekten blir extra dyra på grund av inställda skift och felleveranser.

Två arbetsledare

Vad kan man göra åt det?
Svaret är enkelt: Återgå till en inre och en yttre arbetsledare som det var förr. Då blir chansen större att det blir rätt person på rätt plats. Se utvecklingen mot två arbetsledare som en investering.
Nu är det viktigt att Trafikverket tar sitt försörjningsansvar. Det är nödvändigt för både våra medarbetare och för det vi lämnar efter oss.
Till sist kan jag informera att det går bra för Rallarsving och KM Spårservice. Våra förfrågningar ökar samtidigt som vi upplever att det är en återgång till normalt läge från Trafikverket när det gäller direktförfrågningar om uppdrag.

Robert Norell
Personalchef, Rallarsving