Rallarsving tecknade avtal med Göteborgs Spårvägar

Rallarsving tecknade avtal med Göteborgs Spårvägar

Nyligen tecknande Rallarsving ett underhållsavtal med Göteborgs Spårvägar.
Avtalet säkrar arbetsuppgifter för sex svetsresurser under fem år.
– Vi är både glada och stolta över att ha fått det förtroendet, säger Robert Norell, personalchef på Rallarsving.

Rallarsving har redan gjort uppdrag åt Göteborgs Spårvägar i fyra år. Därför var glädjen extra stor på Rallarsvings kontor i Borlänge när det blev klart med ett nytt femårsavtal, som dessutom innebär ett året-runt-jobb och dubbelt så mycket arbete.
– Vi har märkt att Göteborgs Spårvägar verkar vara nöjda med oss eftersom vi löst flera utmaningar som de haft. Det är förmodligen därför som vi fått chansen igen, säger Robert Norell.

Svetsningar

Arbetsuppgifterna handlar om allmänt underhåll av spårvägen i Göteborg med inriktning på svetsning. Dessutom kommer Rallarsving att utföra påsvetsning av rillbotten, som gör det möjligt för rälsen att ligga i marken. Normalt är rälsen på marken, men där spårvägar finns måste det ofta vara möjligt, med hjälp av rillbottnar, att både bilar och spårvagnar ska kunna ta sig fram på samma platser.
– Redan hösten 2025 satte Rallarsving i gång arbetet i Göteborg. Sex svetsare är i gång.
– Det blir både befintlig personal och nyanställningar av formsvetsare och påsvetsare, berättar Robert Norell och fortsätter:
– Rallarsving har nu börjat att titta på en etablering i Göteborg med övernattning för medarbetarna, samt verkstad och uppställningsplan för fordonen. Kontoret får Rallarsving låna av Göteborgsspårvägar.
Rallarsving ha specialfordon för påsvetsning och formsvetsning för det här uppdraget, vilket anses som en fördel.
– De är lättare eftersom vi inte behöver ta med oss lika mycket material när det blir dags för dessa former av svetsning, säger Norell.
Intill texten syns en genrebild från Göteborgs Spårvägar.

Fakta/Göteborgs Spårvägar

  • Göteborgs Spårvägar har 1 300 medarbetare i hundratalet roller som förare, anläggningsarbetare, trafikvärdar, växeloperatörer, spolbilsförare, trafikplanerare, reparatörer, mekaniker, plåtslagare, administratörer, ingenjörer, elektriker och trafikledare.
  • Göteborgs första spårvagnar drogs av hästar och sattes i bruk av ett engelskt företag år 1879. Efter 23 år ersattes hästarna med elektricitet. År 1923 startade Göteborgsspårvägar Sveriges första kommunala busstrafik.

Källa: Göteborgs Spårvägar