Extra intensivt på Inlandsbanan

Extra intensivt på Inlandsbanan

I september innebar kraftigt regnväder att vägar och järnvägar spolades bort i Ångermanland. Norra stambanan och Ådalsbanan drabbades hårt:
Plötsligt var Inlandsbanan den enda möjligheten för gods- och persontrafik att på järnväg ta sig till och från övre Norrland.
På Inlandsbanan fanns samtidigt personal från Rallsving vid jämtländska Munkflohögen.

Rallasving fick uppdrag av Infranord att utföra rälsreglering av det gamla skarvspåret som präglar Inlandsbanan. Det handlade bland annat om att dra isär rälsen för att minska risken för solkurvor och urspårning.

Släppa fram tågen

David Olsson, som var arbetsledare på plats, berättar att väderkatastrofen i Ångermanland innebar att Rallarsvings gäng fick hantera extra mycket järnvägstrafik:
– Vi var tvungna att släppa fram tågen när de ringde från fjällkontrollen och sade att tåg kommer. Då var vi tvungna att lämna banan.
David Olson fortsätter med ett leende:
– Det gällde att vara extra snabb att lägga i passbitarna så att vi hela tiden kunde vara beredda när det kom tåg. Det kunde inte saknas fem meter räls när tågen kom. Detta var en ny aspekt i jobbet.