David Olsson – en framtidsman inom järnvägen

David Olsson – en framtidsman inom järnvägen

För tre år sedan kom David Olsson, 24, till Sverige.
På den tiden har han både lärt sig perfekt svenska och blivit en spännande framtidsman inom Rallarsving.
– Jag gillar att jobba med något som ska fungera länge. Det är viktigt med underhållet av den svenska järnvägen, säger han.

David Olsson är född i Frankrike. Han har en svensk mor och en fransk far.
I Frankrike studerade han arkitektur och bygg. Han tog också en högskolexamen inom el och energi.
Men han ville flytta till Sverige.
– Jag har ju en svensk mamma och vänner i Sverige. Dessutom gillar jag att fiska och grilla korv. Så jag tänkte: Varför inte testa att flytta hit, berättar David Olsson.
I Sverige bytte han också yrkesbana till järnvägen.
– Jag kände att det är ett jobb som passar mig. Man kan inte lära sig allt om järnvägen eftersom det är så brett, men jag strävar efter att lära mig så mycket som möjligt. Jag ser detta som en framtidsbransch eftersom Sverige ligger efter med järnvägsunderhållet jämfört med andra länder, säger David Olsson.

Såg drivet
Han utbildade sig till bantekniker på Järnvägsskolan i Vansbro och via KM Spårservice kom han för tre år sedan till Rallarsving. Nu verkar han i båda företagen.
Företagsledningen upptäckte det driv som finns hos David Olsson vilket resulterade i att han bland annat testades som arbetsledare i samband med ett underhållsarbete på Inlandsbanan i jämtländska Munkflohögen.
Han erkänner att det inte var helt överraskande att han fick möjligheten att vara arbetsledare:
– På andra jobb, där jag inte varit arbetsledare, har jag ändå styrt gubbarna. Jag har pratat med kunder. Det är alltid jag som skriver dagböcker. Jag har gjort det som en arbetsledare gör.

Pappersarbete
Efter att ha kommit hem från uppdraget på Inlandsbanan beskriver han mer i detalj vad det innebär att vara arbetsledare:
Man ska planera och sedan styra projektet i mål. Det gäller att ge mycket information till gubbarna om arbetet. Det innebär också mycket pappersjobb med säkerhetspapper och protokoll så vi vet hur det såg ut när vi lämnade platsen.

* Hur ser du på din framtid inom järnvägsbranschen?
– De (Rallarsvings ledning) vill säkert att jag vidareutbildar mig till växelbyggnation. Det låter intressant när de ser att jag har det som krävs, svarar Olsson.
På bilden syns David Olsson på kontoret, som också är en självklar plats för en arbetsledare.

Fakta/David Olsson.

Gör: Bantekniker på Rallarsving.
Ålder: 24.
Bor: Borlänge
Famlj: Singel
Fritidsintresse: Fiske, grilla korv och vara med vänner.